Wydawać by się mogło, że podłączenie akumulatora do pojazdu mechanicznego to prosta sprawa. Nic bardziej mylnego. Chwila nieuwagi i możemy stracić kilkaset złotych wydanych na nową ,,baterię”. Aby tego uniknąć, przed rozpoczęciem pracy, należy się dobrze przygotować. Dobrać pasujące narzędzia, a przede wszystkim akumulator o odpowiednich parametrach.

Narzędzia potrzebne przy podłączaniu akumulatora

Zazwyczaj do montażu nowego źródła zasilania pojazdu w prąd, będziemy potrzebować zaledwie kilku prostych narzędzi i akcesoriów:

  • płaskie klucze do demontażu i montażu klem akumulatorowych
  • klucz nasadowy do odkręcenia i przykręcenia mocowania akumulatora w gnieździe (o ile gniazdo nie jest wyposażone w zatrzaski),
  • płaski śrubokręt do podważenia klem,
  • kawałek drobnego papieru ściernego do przetarcia klem (klemy akumulatorowe mają tą ,,przypadłość” że z biegiem czasu śniedzieją, w wyniku korozji pokrywają się patyną, czyli zielonkawą powłoką która utrudnia swobodny przeplyw energi elektrycznej z akumulatora)
  • ewentualnie nowe klemy gdyby stare nie nadawały się już do użytku.

Od czego zacząć? Czyli podłączanie akumulatora, kolejność wykonywanych czynności

Na samym początku musimy dopasować i kupić nowy akumulator. Pojazdy mechaniczne mogą być wyposażone w baterie, o różnych napięciach. Np. motocykle potrzebują akumulatora o napięciu 6V, samochody osobowe i mniejsze ciągniki rolnicze 12V, a ciężarówki, ciągniki siodłowe (tiry) i większe ciągniki rolnicze 24V. Gdy wybraliśmy już dobry akumulator, możemy zabierać się za pracę. A więc zaczynamy:

  1. Odnajdujemy miejsce, w którym znajduje się akumulator (w samochodach osobowych przeważnie jest pod ,,maską”, w traktorach pod kierownicą, w motocyklach pod siedzeniem)
  2. Odkręcamy ostrożnie klemy,
  3. Ściągamy pojedynczo, uważając aby pierwsza ściągnięta, nie dotknęła tej która jest przymocowana,
  4. Po odpięciu klem, możemy się zabrać za demontaż starego akumulatora, jeśli jest przymocowany śrubą, odkręcamy ją, jeśli zaś jest przytwierdzony zatrzaskami, odbezpieczamy i wyciągamy, robiąc miejsce na nowy,
  5. Przed założeniem świeżej bateri, sprawdzamy stan klem, w razie konieczności przecieramy je delikatnie papierem ściernym, gdybyśmy jednak stwierdzili że nie nadają się do dalszej eksploatacji, musimy je wymienić na nowe,
  6. Zakładając, że mamy odpowiednio przygotowane klemy, montujemy nasze nowe źródło energii, dokręcamy bądź zatrzaskujemy mocowania,
  7. Przed założeniem klem upewniamy się którą należy podłączyć do ,,+”, a którą do,,-„. W pierwszej kolejności podłączamy klemę dodatnią, a następnie ujemną, tak zwaną masę. Robimy to w tej kolejności aby uniknąć zwarcia przy używaniu narzędzi
  8. Dokręcamy klemy, które można posmarować wazeliną bądź specjalnym smarem.
Przeczytaj:  Dieta wysokobiałkowa: Czym jest i jakie posiada korzyści?

Ładowanie i konserwacja

Akumulator jest ładowany podczas jazdy przez alternator, lub w starszych pojazdach przez prądnice. Jednak gdy nasze podróże są zbyt krótkie, alternator nie nadąża z ,,uzupełnianiem zapasów prądu w akumulatorze”. W takiej sytuacji, gdy naszej baterii zabraknie energii, będziemy zmuszeni do podłączenia prostownika. Pamiętajmy, aby ładowanie odbywało się za pomocą źródła prądu stałego, o napięciu wyższym niż to w akumulatorze. Gdy już naładujemy nasz akumulator, sprawdźmy poziom elektrolitu. Powinien sięgać około 5 do 10mm ponad płyty. Nie należy dolewać elektrolitu do rozładowanego akumulatora. Do uzupełnienia używajmy tylko wody destylowanej bądź chemicznie oczyszczonej.

Po przeczytaniu powyższego artykułu odpowiedź na pytanie: Jak podłączyć akumulator? Dla nikogo nie powinna już stanowić żadnego problemu. Pamiętajmy tylko, aby zachować odpowiednią kolejność wykonywanych czynności przy podłączaniu akumulatora, a będzie nam długo służył.

Artykuły z kategorii: