Wydawać by się mogło, że podłączenie akumulatora do pojazdu mechanicznego to prosta sprawa. Nic bardziej mylnego. Chwila nieuwagi i możemy stracić kilkaset złotych wydanych na nową ,,baterię”. Aby tego uniknąć, przed rozpoczęciem pracy, należy się dobrze przygotować. Dobrać pasujące narzędzia, a przede wszystkim akumulator o odpowiednich parametrach.
Narzędzia potrzebne przy podłączaniu akumulatora
Zazwyczaj do montażu nowego źródła zasilania pojazdu w prąd, będziemy potrzebować zaledwie kilku prostych narzędzi i akcesoriów:
- płaskie klucze do demontażu i montażu klem akumulatorowych
- klucz nasadowy do odkręcenia i przykręcenia mocowania akumulatora w gnieździe (o ile gniazdo nie jest wyposażone w zatrzaski),
- płaski śrubokręt do podważenia klem,
- kawałek drobnego papieru ściernego do przetarcia klem (klemy akumulatorowe mają tą ,,przypadłość” że z biegiem czasu śniedzieją, w wyniku korozji pokrywają się patyną, czyli zielonkawą powłoką która utrudnia swobodny przeplyw energi elektrycznej z akumulatora)
- ewentualnie nowe klemy gdyby stare nie nadawały się już do użytku.
Od czego zacząć? Czyli podłączanie akumulatora, kolejność wykonywanych czynności
Na samym początku musimy dopasować i kupić nowy akumulator. Pojazdy mechaniczne mogą być wyposażone w baterie, o różnych napięciach. Np. motocykle potrzebują akumulatora o napięciu 6V, samochody osobowe i mniejsze ciągniki rolnicze 12V, a ciężarówki, ciągniki siodłowe (tiry) i większe ciągniki rolnicze 24V. Gdy wybraliśmy już dobry akumulator, możemy zabierać się za pracę. A więc zaczynamy:
- Odnajdujemy miejsce, w którym znajduje się akumulator (w samochodach osobowych przeważnie jest pod ,,maską”, w traktorach pod kierownicą, w motocyklach pod siedzeniem)
- Odkręcamy ostrożnie klemy,
- Ściągamy pojedynczo, uważając aby pierwsza ściągnięta, nie dotknęła tej która jest przymocowana,
- Po odpięciu klem, możemy się zabrać za demontaż starego akumulatora, jeśli jest przymocowany śrubą, odkręcamy ją, jeśli zaś jest przytwierdzony zatrzaskami, odbezpieczamy i wyciągamy, robiąc miejsce na nowy,
- Przed założeniem świeżej bateri, sprawdzamy stan klem, w razie konieczności przecieramy je delikatnie papierem ściernym, gdybyśmy jednak stwierdzili że nie nadają się do dalszej eksploatacji, musimy je wymienić na nowe,
- Zakładając, że mamy odpowiednio przygotowane klemy, montujemy nasze nowe źródło energii, dokręcamy bądź zatrzaskujemy mocowania,
- Przed założeniem klem upewniamy się którą należy podłączyć do ,,+”, a którą do,,-„. W pierwszej kolejności podłączamy klemę dodatnią, a następnie ujemną, tak zwaną masę. Robimy to w tej kolejności aby uniknąć zwarcia przy używaniu narzędzi
- Dokręcamy klemy, które można posmarować wazeliną bądź specjalnym smarem.
Ładowanie i konserwacja
Akumulator jest ładowany podczas jazdy przez alternator, lub w starszych pojazdach przez prądnice. Jednak gdy nasze podróże są zbyt krótkie, alternator nie nadąża z ,,uzupełnianiem zapasów prądu w akumulatorze”. W takiej sytuacji, gdy naszej baterii zabraknie energii, będziemy zmuszeni do podłączenia prostownika. Pamiętajmy, aby ładowanie odbywało się za pomocą źródła prądu stałego, o napięciu wyższym niż to w akumulatorze. Gdy już naładujemy nasz akumulator, sprawdźmy poziom elektrolitu. Powinien sięgać około 5 do 10mm ponad płyty. Nie należy dolewać elektrolitu do rozładowanego akumulatora. Do uzupełnienia używajmy tylko wody destylowanej bądź chemicznie oczyszczonej.
Po przeczytaniu powyższego artykułu odpowiedź na pytanie: Jak podłączyć akumulator? Dla nikogo nie powinna już stanowić żadnego problemu. Pamiętajmy tylko, aby zachować odpowiednią kolejność wykonywanych czynności przy podłączaniu akumulatora, a będzie nam długo służył.